MILLAINEN ON VAHVA SELKÄRANKA ?

On hyvä pysähtyä miettimään, millaisen kehon treenaamme itsellemme?
Miehet haluavat leveitä hartioita ja naiset hoikkaa vyötäröä.  Tämän ohella kannattaa kiinnittää huomiota olotilaan, jonka harjoitus tuo meille.  Erittäin tärkeä huomion kohde on selkäranka, joka on kehomme tukiranka.  Jos tämä on liikkuva, se lisää hyvinvointiamme.  Jos se on jäykkä, on se melkoinen energiasyöppöja ja kipujen aiheuttaja.

Ennen kuin ”selkä pettää”

Kiinnitämmekö huomiota selän hyvinvointiin , jos ei se kipeydy?
Kun harjoitamme keskikehon lihaksia, tulemmeko ajatelleeksi, millaista voimaa ja liikkuvuutta selkä kaipaa?

Yleensä aina ” selkä pettää” jossakin liikkeessä; kun kurotan sukkaa jalkaan, vaihdan talvirenkaita, teen jonkin äkkinäisen liikkeen jne.  Hyvin harvoin, jos koskaan, paikallaan ollessa.

Siis pitäisikö meidän treenata keskikehoamme niin, että harjoitus tukee näitä liikkuvia ominaisuuksia?

Sen ohella, että ”lankutamme”  minuutti tolkulla, tai teemme pitkiä maastavetosarjoja isoilla painoilla, pitäisikö selkä- ja vatsalihaksia vahvistaa kierto- ja taivutusliikkeissä?

Selkärangan liikesuunnat

Selkärankamme pystyy tekemään seuraavat liikesuunnat:
Eteen – ja taaksetaivutuksen, sivutaivutuksen ja kiertoja.
Näitä ominaisuuksia vahvistat alla olevilla  liikkeillä.

Ydintuki on pohja voimaan

Kaiken pohjana on ns. ydintuki, jonka muodostaa syvä poikittainen vatsalihas ja syvät selkälihakset. Nämä eivät tarvitse vahvistuakseen voimaa vaan herkkyyttä.  Ne toimivat oikein melkeinpä itsestään, kun keho on linjautunut oikeaan asentoon.
Lantionpohjasta nousee tuki keskivartalon ympärille esim. käskyllä:

”Liuta häntä- ja häpyluuta toisiaan kohti ja anna vatsan seinämän levitä ja litistyä kohti selkää.”

 

Rakenna vahva ja notkea keskivartalo

Tiesitkö, että meillä on vatsalihaksia neljässä kerroksessa?  Selän pyöristyessä nämä kaikki vahvistuvat.
Jos selkäsi on jäykkä, vatsalihastreeni jää aina vajaaksi!

Selän ojentuessa taas selkälihakset vahvistuvat ja saavat aikaan taaksetaivutuksen.
Usein rankamme on jostain kohdasta jäykistynyt ja taivutus jää vajaaksi.
Marja Putkisto väittää:” Olet yhtä vahva kuin selkäsi heikoin kohta!”

Kylkilihasten tulee olla notkeita ja joustavia.
Pitkät staattiset voimaliikkeet supistavat näitä lihaksia, jos emme anna niille myös dynaamista liikettä.

Tämän lisäksi on hyvä tehdä kiertoja eri asennoissa.
Tässä on tärkeää pysyä keskuslinjalla, jotta ei tule pahaa vääntöä selkärankaan.

Sanomani ydin!

”Kun selkä notkistuu niin vatsa litistyy!”

Sitä litteää vatsaahan me niin kaipaamme mutta kylkiäisenä saame vielä tärkeämmän ominaisuuden; hyvinvoivan ja vahvan selän.
Ah, sitä energian määrää, mikä notkeasta selästä virtaa!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *